Články a novinky

!Test! Haibike Xduro Allmtn 8.0

Datum: 09.04.2020
  • topkolo
  • elektrokola
  • Elektrokola

První dojmy z elektrokola

Musím říct, že když jsem nejen ALLMTN 8.0, ale obecně FLYON viděl poprvé, na chvíli se mi zatajil dech. Propracovanost všech komponentů včetně technického a designového zpracování je perfektní.

 

Elektrokolu dominuje zadní tlumič Fox spolu se vzduchovou vidlicí Fox, která disponuje zdvihem 150mm, což se na první pohled u kola tohoto typu nezdá být hodně, ale jízdní vlastnosti nás za chvíli přesvědčí o opaku. 

Celkově se jedná o skutečně povedené elektrokolo, ze kterého vyzařuje dominance. Jediné co bych asi vytknul je váha kola a těžší manipulace. Jasně, co se týče tlačení, můžeme si pomoct tlačítkem na řídítkách a bajk vedle nás jede sám. Ale zvedat skoro 30kg na střechu auta na nosič není vždycky úplně košér.

Kde testuji

Na testování kola jsem si vybral členitý terén a trasu na Hlučínsku dlouhou cca 20km. Na okruhu je relativně slušné převýšení, prudké sjezdy i výjezdy, štěrkovitá cesta, asfalt a nebyl bych to já, kdybych do toho nezakomponoval i nějaký pořádný dirt lesem mimo vyznačené trasy, schody apod.

Pohon elektrokola

Elektrokola s označením FLYON včetně našeho testovaného ALLMTN 8.0 se vyznačují motory značky TQ. Společnost TQ se vyznačuje také výrobou turbín v leteckém průmyslu. Proto jsou i jejich motory na elektrokolech přezdívány jako „Turbíny“.

 

Mezi hlavní přednosti motoru patři velmi vysoký kroutící moment, který je úžasných 120 Nm. Díky integrované volnoběžce je možno motor využít zcela standardně i bez elektrického pohonu a to bez jakéhokoliv odporu. Na rozdíl od ostatních motorů proto nedochází k pohybu a tření vnitřních součástek motoru a jízda bez přímoci je proto mnohem jednodušší.

Zdroj energie a nabíjení

Energii do celého systému vhání plně integrovaná baterie o kapacitě 630Wh. Baterie je složena z 56 článků a disponuje napětím 48V, díky čemuž dělá celý systém velmi efektivním. Kolo jsme měl půjčené s oběma typy nabíječek, které jsou k elektrokolu k dispozici. Základní dodávaná nabíječka o výkonu 4A je sice fajn, ale co si budeme povídat. Ve chvíli jsem do kola „píchnul“ 10A rychlo nabíječku, bylo to úplně jiné kafe. Výrobce udává, že se baterie dobije na 80% za pouhou hodinu. Reálně, když jsem nabíjení testoval, tak se baterka z úplného během hodiny dostala na cca 74%, což je také velmi slušný výsledek – ideální na delší trasy, kdy potřebujete doplnit energii pro elektrokolo třeba během oběda nebo zastávce na pivku. Pokud byste potřebovali baterii z nějakého důvodu z kola vytáhnout, jde to relativně pohodlně spodní částí rámu.

 

Konec teorie, pojďme na skutečné dojmy z jízdy

První věc, která před jízdou určitě potěší a šetří čas, je teleskopická sedlovka. Díky ní si rychle nastavíme požadovanou výšku sedla a hodně pomáhá i během samotné jízdy, kdy si například potřebujeme rychle posunout sedlo dolů během prudkého sjezdu nebo naopak jednoduše vrátit do standardní polohy.

Co se týče tahu motoru, tak musím říct, že i přes opravdu vysoký výkon je zátah při rozjíždění nebo jízdě do prudkého kopce plynulý. U některých elektrokol s motory Yamaha nebo Bosch jsem si občas stěžoval v prudkých výjezdech na to, že mě kolo hnalo dopředu jen ve chvíli, kdy mělo tlak do pedálů. U tohoto kola má motor příjemný doběh, takže i prudké výjezdy při nízké rychlosti jsou velice příjemné a nemusím se tolik trápit, jako na elektrokolech s jinými typy motorů.

A když jedeme do kopce, tak se musíme dostat i z kopce dolů… Tuhle část si užívám asi ze vše nejvíc, rozjet to naplno a sledovat, jak podvozek kola kopíruje povrch, tlumí nerovnosti a jaké je celková odezva řízení ve vyšší rychlosti při prudkém klesání.

Vidlice u ALLMTN 8.0 má trochu jiný úhel sklonu, než na který jsem zvyklý u jiných typů kol této značky. Celkové posazení elektrokola a sklon se trochu přibližuje motokrosové motorce, což kolu dává velkou výhodu a stabilitu zejména při svižnější jízdě terénem a z kopců. Kolo je během jízdy z kopce velmi dobře ovladatelné, díky sklonu vidlice nemusí být jezdec tak moc natáhnutý dozadu jako u jiných kol a odezva odpružení je i přes 150 mm zdvihu parádní. Záměrně jsem si při sjezdu dal do cesty dřevěnou kládu o průměru cca 40cm a otestoval její přejezd v plné rychlosti. Vidlice překážku velmi příjemně utlumila, kolo drželo stabilitu i směr a také zpětných chod tlumičů byl naprosto ideální – kolo neodskočilo, ani nezůstalo příliš dlouho „promáčknuté“. Takže po této stránce určitě není kolu co vytknout.

Co se týče nedostatků podvozku, tak jedinou nepříjemností, kterou jsem občas zaznamenal je nízké posazení pedálů, které občas způsobilo to, že jsem při větším propružení během šlapání zavadil pedálem o zem. Pokud si toho je ale člověk vědom, je možné tyto situace eliminovat a v rámci možností se jim vyvarovat.

Celkově se mi na elektrokole moc dobře jezdilo a určitě jej doporučuju. 

Video